Pasidalinti mintimis apie seniÅ«naiÄ?ių ir gyvenamųjų vietų bendruomenių santykį, dÄ—l tolimesnÄ—s savivaldos įvairiuose valstybÄ—s valdymo lygmenyse plÄ—tros Ūkininko patarÄ—jas papraÅ¡Ä— Kaimo reikalų komiteto pirmininko E. Pupinio. Esu įsitikinÄ™s, kad svarbus uždavinys yra surasti priemonių, kaip į valstybÄ—s valdymÄ… įtraukti kuo daugiau pilieÄ?ių ir kad bendrieji reikalai bÅ«tų pradÄ—ti tvarkyti nuo „apaÄ?ios" į „viršų", o ne atvirkÅ¡Ä?iai. Taigi manau, kad svarbu kiek įmanoma daugiau funkcijų perduoti žemiausioms valdžios ar visuomeniniu pagrindu veikianÄ?ioms grandims. Daugelis sprendimų turi bÅ«ti priimami vietos bendruomenÄ—se, kur turi bÅ«ti atliekami ir vietos bendruomenÄ—ms svarbÅ«s darbai. ŽmonÄ—s vietos bendruomenÄ—je daug geriau žino, kuo ir kaip dera pasirÅ«pinti, kad lÄ—Å¡os bÅ«tų kuo efektyviau panaudotos. Manau, kad yra daug sriÄ?ių, kur vietinÄ—s seniÅ«nijos, dabar jau ir seniÅ«naiÄ?iai bei gyvenamųjų vietovių bendruomenÄ—s paÄ?ios gali sprÄ™sti, kaip, siekiant numatytų tikslų, kaip turÄ—tų bÅ«ti paskirstomos lÄ—Å¡os vienokioms ar kitokioms programoms įgyvendinti.
TaÄ?iau kalbant apie seniÅ«naiÄ?ius ir bendruomenes, manau, kad reikia skirti du dalykus - tai bendruomenes ir jų vadovus, kurie veikia pagal Asociacijų įstatymÄ…, ir seniÅ«naitijas bei renkamus seniÅ«naiÄ?ius, kurių veiklÄ… reglamentuoja Vietos savivaldos įstatymas. Dažnai bendruomenÄ—ms, įsiregistravusioms pagal Asociacijų įstatymÄ… ir į savo asociacijos pavadinimÄ… įsiraÅ¡iusiems gyvenamosios vietovÄ—s pavadinimÄ…, atrodo, kad jie automatiÅ¡kai įgauna teisÄ™ atstovauti tai gyvenamosios vietovÄ—s bendruomenei, t.y. visiems toje vietovÄ—je gyvenantiems žmonÄ—ms. Deja, taip nÄ—ra ir negali bÅ«ti, nes asocijuotÄ… vienetÄ… gali sukurti keli žmonÄ—s, o pagal įstatymÄ…, asociacija apibrėžiama kaip savo pavadinimÄ… turintis ribotos civilinÄ—s atsakomybÄ—s vieÅ¡asis juridinis asmuo, kurio tikslas - koordinuoti asociacijos narių veiklÄ…, atstovauti asociacijos narių interesams ir juos ginti ar tenkinti kitus vieÅ¡uosius interesus. TodÄ—l, kaip ir minÄ—jau, nesvarbu, ar bendruomenÄ—s, įsisteigusios pagal asociacijų įstatymÄ…, pavadinime yra įraÅ¡ytas gyvenamosios vietovÄ—s pavadinimas, ar ne, ji iÅ¡ esmÄ—s gali atstovauti tik asociacijos narių interesams. TaÄ?iau tai nereiÅ¡kia, kad asociacija negali savo veiklos organizuoti visoje vietovÄ—je, kurios pavadinimÄ… įsiraÅ¡Ä— į savo pavadinimÄ…, arba net už jos ribų. Tokia asocijuotų struktÅ«rų veikla yra sveikintina aktyvinant savo bendruomenes, organizuojant įvairius darbus ar renginius ne tik savo asociacijos nariams, bet ir tam tikrų vietovių gyventojams ar tam tikroms interesų grupÄ—ms. Savo veiklai lÄ—Å¡as asociacijos gali kaupti rinkdamos iÅ¡ savo narių, dalyvaudamos konkuruojant dÄ—l savivaldybių ar valstybÄ—s programų finansavimui numatytų lėšų, verslo struktÅ«rų ar net ES fondų.
Savo ruožtu seniÅ«naiÄ?iai, atsižvelgiant į Vietos savivaldos įstatymÄ…, tai seiniÅ«naitijų, t.y. tam tikrų gyvenamųjų vietovių gyventojų, Å¡io įstatymo nustatyta tvarka iÅ¡rinkti gyvenamosios vietovÄ—s bendruomenÄ—s atstovai, kurie, skirtingai nuo asociacijų pagrindu įsisteigusių bendruomenių, įgyja teisÄ™ atstovauti seniÅ«naitijos gyventojų interesams seniÅ«nijoje, savivaldybÄ—s institucijose ir savivaldybÄ—s teritorijoje veikianÄ?iose valstybÄ—s įstaigose. Kandidatus į seniÅ«naiÄ?ius gali siÅ«lyti gyventojai, nevyriausybinÄ—s organizacijos, tos paÄ?ios asociacijos, seniÅ«naitijoje veikiantys įstaigų ir organizacijų kolektyvai. Trumpai pasakius, seniÅ«naitis - tai valstybÄ—s valdymo žemiausia grandis, visų gyventojų atstovas su įstatymu numatytomis funkcijomis. Kaip seniÅ«naitijos gyventojų rinktas atstovas, seniÅ«naitis gali dalyvauti priimant sprendimus pagrindiniame seniÅ«nijos valdymo organe, seniÅ«naiÄ?ių sueigoje, atstovauti gyventojams savivaldybÄ—s institucijose. Pagal jiems įstatymu numatytas funkcijas, seniÅ«naiÄ?iai, dalyvaudami seniÅ«nijos seniÅ«naiÄ?ių sueigoje, sprendžia problemas ir aptaria seniÅ«nijos aptarnaujamos teritorijos gyvenamųjų vietovių bendruomenÄ—ms rÅ«pimus klausimus, pataria seniÅ«nui, kaip organizuoti darbus, efektyviai panaudoti nors ir kuklias seniÅ«nijos dispozicijoje esamas lÄ—Å¡as. Manau, kad tokių lėšų ateityje seniÅ«nijoms turÄ—tų bÅ«ti skirta žymiai daugiau, ir, ko gero, lėšų skyrimÄ… reikÄ—tų reglamentuoti įstatymu, nes dauguma savivaldybių, kaip matyti, nelinkusios stiprinti seniÅ«nų galių, seniÅ«nijų, kurių sudedamosios dalys yra seniÅ«naitijos, savarankiÅ¡kumo. Manau, žymiai padidÄ—tų seniÅ«naiÄ?ių sueigos reikÅ¡mÄ—, jeigu seniÅ«nijoms projektams ir programoms įgyvendinti skirtume, pavyzdžiui, 2 proc. savivaldybei skirtų asignavimų ir juos perskirstytume seniÅ«nijoms atsižvelgdami į seniÅ«nijos teritorijos plotÄ… ir gyventojų skaiÄ?ių. Savaime suprantama, tokių seniÅ«naiÄ?ių sueigų svoris iÅ¡augtų, nes seniÅ«naiÄ?iai bÅ«tų ne tik seniÅ«nui patariantieji asmenys, bet ir kolegialiai priimantys sprendimus dÄ—l seniÅ«nijai skirto biudžeto. Tokiu bÅ«du seniÅ«naiÄ?ių sueiga taptų kaip savotiÅ¡ka, labai maža savivaldybÄ— su apibrėžtomis tam tikromis funkcijomis.
Å iek tiek nustembu girdÄ—damas kai kurių bendruomenių atstovų samprotavimus, neva seniÅ«naiÄ?iais taps tie patys aktyvÅ«s bendruomenių veikÄ—jai, kurie ir taip dalyvauja bendruomenių veikloje. Taip pat tenka girdÄ—ti ir nuogÄ…stavimų, ar atsiras žmonių, norinÄ?ių savo laikÄ… aukoti bendriems seniÅ«nijų reikalams. Na aÅ¡ asmeniÅ¡kai manau, kad tokių žmonių turi rastis. Juk asocijuotose bendruomenÄ—se taip pat ne visi gauna atlyginimÄ… ar net kompensacijas už patirtus nuostolius, taÄ?iau žmonÄ—s dalyvauja veikloje. Nors LietuvÄ… ir sunku lyginti su Skandinavijos Å¡alimis, kur per 80 procentų pilieÄ?ių susivienijÄ™ į asociacijas, kad savo gyvenamÄ…jÄ… vietovÄ™, gyvenimÄ… kartu darytų įdomesnį, laisvalaikį turiningesnį, o aplinkÄ… gražesnÄ™, ko gero, dar ne visi pamirÅ¡ome, kad ir savivaldybių tarybose, bÅ«dami tarybų nariais, ypaÄ? mažesniuose rajonuose, dirbome be jokių kompensacijų. Nemanau, kad apmokamų savivaldybių tarybų narių sprendimai, pradÄ—jus mokÄ—ti kompensacijas, pasidarÄ— pastebimai geresni ir mažiau veikiami interesų grupių. Savo ruožtu manau, kad įtraukÄ™ į visuomeninÄ™ veiklÄ… kuo daugiau gyvenamųjų vietovių atstovų, kurie demokratiniu bÅ«du, per rinkimus, konkuruotų dÄ—l galimybÄ—s dalyvauti paÄ?iame žemiausiame savivaldos lygmenyje, sudarysime prielaidas atrasti naujų, aktyviai veikianÄ?ių gyvenamosios bendruomenÄ—se lyderių, kurie vÄ—liau galÄ—tų pretenduoti į aukÅ¡tesnes savivaldos institucijas.
Nors valstybÄ—s valdymo srityje tobulÄ—jimui ribų nÄ—ra, manau, kad priÄ—mus naujÄ…jį Vietos savivaldos įstatymÄ…, seniÅ«nijų lygmens vieÅ¡ojo administravimo sistema yra gana neblogai sutvarkyta. Kalbant apie tolimesnÄ™ savivaldos plÄ—trÄ…, t.y. apie tiesioginius seniÅ«nų rinkimus, turime tai suprasti kaip dar vieno savivaldos lygmens atsiradimÄ…. TodÄ—l einant tuo keliu, turime kalbÄ—ti ir apie Konstitucijos pakeitimus, įstatymu reglamentuoto atskiro biudžeto tam tikroms funkcijoms atlikti, bet ir savivaldai priskirtinų funkcijų, atsižvelgiant į Europos vietos savivaldos chartijÄ…, kiekvienai seniÅ«nijai skyrimÄ…, nes jeigu seniÅ«nÄ… rinksime, bet finansiÅ¡kai daugelyje finansavimo sriÄ?ių paliksime priklausomÄ… nuo savivaldybÄ—s, manau, ne tik nepasieksime laukiamo rezultato, bet ir apskritai sukompromituosime seniÅ«nų rinkimo idÄ—jÄ…. Juk žmonÄ—s nori sprendimus priimanÄ?ios, finansiÅ¡kai savarankiÅ¡kos ir problemas sprendžianÄ?ios seniÅ«no institucijos. TaÄ?iau, atsižvelgdamas į tai, kad dar vienas savivaldos lygmuo atsiranda regioniniame lygmenyje, drįstu abejoti, ar Lietuvai finansiÅ¡kai pakeliama ir Å¡iuo metu galÄ—tų bÅ«ti įgyvendinama visiÅ¡kos savivaldos seniÅ«nijų lygmenyje idÄ—ja, nes nemažai Å¡alių, siekdamos mažinti administravimo iÅ¡laidas, eina savivaldybių, kurios apimdavo kelias arba vienÄ…, nors ir nemažą, gyvenamÄ…jÄ… teritorijÄ…, stambinimo keliu. Mums, manau, reikÄ—tų optimizuoti savivaldybių dydį, kai kurias savivaldybes Å¡iek tiek pasmulkinant, ypaÄ? esanÄ?ias apie didesniuosius miestus, kaip ir buvo numatyta VyriausybÄ—s programoje. Manau, kad pakankamo veiklos rezultatyvumo įvairiuose valstybÄ—s valdymo srityse galime pasiekti regioninÄ—s savivaldos lygmenyje rinkdami regionų tarybas ir iÅ¡ jų narių regiono vadovÄ…, savivaldybių savivaldos lygmenyje rinkdami savivaldybių tarybas ir iÅ¡ jų rinkdami merÄ…, jeigu liekame prie modelio, kada meras veikia kaip atstovaujamoji institucija ir kaip savivaldybÄ—s vadovas, o jeigu nusprÄ™sime, kad meras bus renkamas tiesiogiai, tai jis privalÄ—s veikti kaip savivaldybÄ—s vykdomoji institucija ir savivaldybÄ—s vadovas. O seniÅ«nijų lygmenyje, bent kol kas, seniÅ«nus galÄ—tume palikti kaip skiriamus savivaldybÄ—s administracinių padalinių vadovus, taÄ?iau juos skiriant, didžiausiÄ… įtaka ir lemiamÄ… balsÄ…, manau, privalo turÄ—ti gyvenamosiose vietovÄ—se, tiksliau, gyvenamųjų vietovių bendruomenių rinkti atstovai, seniÅ«naiÄ?iai.