Edmundas Pupinis
Straipsniai Biografija Galerija Video Archyvas
Straipsniai

Diskusijos dėl pirminės sveikatos priežiūros reformos Utenoje tęsis
Utenos PirminÄ—s sveikatos priežiÅ«ros centro savininkÄ— yra Utenos rajono savivaldybÄ—. Ar nemanote, kad pirminÄ—s sveikatos priežiÅ«ros paslaugų privatizavimas vyksta neskaidriai, o daugelis Utenos gyventojų nÄ—ra pakankamai informuoti apie tokio privatizavimo pasekmes? Prie Utenos savivaldybÄ—s susirinkÄ™ piketuotojai, atstovaujantys Lietuvos profesinÄ—ms sÄ…jungoms, Lietuvos darbo federacijai, bei miesto ir rajono gyventojų atstovai reikalavo neatiduoti Utenos poliklinikos į privaÄ?ias rankas. KÄ… apie tai galvojate JÅ«s?

Kaip ir minÄ—jote, Utenos PirminÄ—s sveikatos priežiÅ«ros centro (PSPC) savininkÄ— yra Utenos rajono savivaldybÄ—, todÄ—l ir tolimesnis PSPC likimas priklausys nuo Utenos rajono savivaldybÄ—s pozicijos, o sprendimus dÄ—l Å¡iai įstaigai priklausanÄ?ių patalpų iÅ¡nuomojimo, jeigu bus apsisprÄ™sta pirminÄ—s sveikatos priežiÅ«rai skirtÄ… paslaugÄ… kartu su patalpomis visiÅ¡kai ar dalinai perduoti į privaÄ?ias rankas, taip pat privalÄ—s priimti Utenos rajono taryba. TodÄ—l man ne visai suprantamos tos aistros, kurios kyla vietinÄ—je spaudoje, ir kodÄ—l jos kyla. Susidaro įspÅ«dis, kad vyksta paprasÄ?iausia kova dÄ—l bÅ«simų pajamų, o siekis rajono gyventojams suteikti kuo geresnÄ™ pirminÄ—s sveikatos priežiÅ«ros paslaugÄ… tampa antraeiliu dalyku. Kaip yra žinoma, pirminÄ—s sveikatos priežiÅ«ros įstaigos pajamas užtikrina prie įstaigos prisiraÅ¡iusių gyventojų skaiÄ?ius ir, priklausomai nuo prisiraÅ¡iusiųjų skaiÄ?iaus, iÅ¡ Ligonių kasų pervedamų lėšų kiekis, kuris, manau, daugiausiai ir domina taip vadinamus investuotojus. TodÄ—l manau, kad skubÄ—jimas nÄ—ra naudingas, nes jau dabar matyti, kad Utenos bendruomenÄ— nÄ—ra tam paruoÅ¡ta. Be to, dÄ—l skubos susidaro įspÅ«dis, kad procesas nÄ—ra skaidrus, o svarbiausia, Lietuvoje dar nesusiformavo įmonių, turinÄ?ių didesnÄ™ patirtį organizuojant pirminių sveikatos priežiÅ«ros centrų veiklÄ…, tinklas. Kaip žinia, dauguma įmonių, pretenduojanÄ?ių į Utenos pirminÄ—s sveikatos priežiÅ«ros rinkÄ…, nesusijusios su gydomÄ…ja veikla, todÄ—l manau, kad mums vieniems pirmųjų Lietuvoje tapti bandomuoju poligonu tikrai nevertÄ—tų. Kiek teko girdÄ—ti, kai kurios iÅ¡ įmonių gana nesÄ—kmingai bandÄ— privatizuoti pirminÄ—s sveikatos priežiÅ«ros paslaugas didmiesÄ?iuose, todÄ—l turi laisvų investicinių lėšų, taÄ?iau tai tikrai neturÄ—tų bÅ«ti pagrindinis rodiklis atiduodant Å¡ias paslaugas į ne visai patikimas rankas. Tuo labiau, kad situacija Utenoje, kas susijÄ™ su pirmine sveikatos priežiÅ«ra, tikrai nÄ—ra blogesnÄ— negu kitose Lietuvos vietose, o netgi atvirkÅ¡Ä?iai. Kiek teko važinÄ—ti po LietuvÄ… ir lankytis panaÅ¡iose įstaigose, kai kur yra žymiai didesnių problemų. TodÄ—l galima manyti, kad investuotojai nusitaikÄ— į tikrai neblogÄ… ,,kÄ…snelį“, į kurį nedaug investavÄ™, galÄ—s gauti nemažą finansinÄ™ naudÄ…. Å i situacija man kažkuo primena tÄ…, kuri apie 98-us metus buvo su Å¡ilumos Å«kiu ir kitomis savivaldybių dispozicijoje esanÄ?iomis įmonÄ—mis. Pradžioje privaÄ?ios kompanijos bandÄ— griebti gerai tvarkomas įmones, bet kai nepavyko ,,priglausti“ geresnių, tada pradÄ—jo nuomoti ar privatizuoti ir prastesnes. Galiausiai pamatÄ—me, kad privatus verslas galbÅ«t ir turi didesnes investavimo galimybes, taÄ?iau investicijos taip pat kainuoja, o kaip žinia, galiausiai viskÄ… padengia vartotojas, kuris privalo ne tik iÅ¡mokÄ—ti investicijas, taÄ?iau taip pat privalo sumokÄ—ti nemažą dalį, kuri patenka įmonių savininkams, t.y. akcininkams, kaip pelno dalis, nes kitaip privaÄ?ioms struktÅ«roms nebÅ«tų jokio intereso nei privatizuoti paslaugas, nei investuoti. Tikrai nemanau, kad Utenos Å¡ilumos tinklai ar Utenos komunalininkas yra kažkuo prastesnÄ—s įmonÄ—s už kitose savivaldybÄ—se veikianÄ?ias privaÄ?ias įmones, o paslaugų įkainiai taip pat nÄ—ra aukÅ¡Ä?iausi.
Vis dÄ—lto nenorÄ—Ä?iau pasakyti, kad privatizavimas ir privaÄ?ios investicijos yra kažkoks blogis. Dar jeigu vienos ar kitos įmonÄ—s Å«kis yra apleistas, sÄ…naudos valdymui iÅ¡pÅ«stos, nesutvarkyta vadyba, o savivaldybÄ— neturi valios imtis reikiamų veiksmų, tada paslaugos privatizavimas tampa bene vieninteliu iÅ¡sigelbÄ—jimu, tokiu bÅ«du numetant problemas nuo savo peÄ?ių. Vis dÄ—lto neturime bÅ«ti naivÅ«s ir tikÄ—tis, kad privatininkas investuos lÄ—Å¡as dovanai ir nesistengs jų susigrąžinti. InvesticinÄ— grąža gaunama įvairiais bÅ«dais, taÄ?iau bent pradžioje taikomi populiariausi: etatų mažinimas, mokos fondo taupymas įvairiais bÅ«dais, tokiais kaip darbo krÅ«vio darbuotojams didinimas, funkcijų sugretinimas ir t.t. Kaip labai teigiamÄ… pajamų gavimo bÅ«dÄ… galima bÅ«tų įvardinti papildomų paslaugų, kurios dažniausiai bÅ«na mokamos, teikimÄ…. Jeigu tokias paslaugas teikia kelios įmonÄ—s, tuomet dÄ—l konkurencijos gali kristi paslaugos kaina. KodÄ—l sakau „gali“? TodÄ—l, kad esant nedidelei konkurencijai, paslaugos teikÄ—jai susitaria dÄ—l žemiausios paslaugos kainos ribos. Toks susitarimas, aiÅ¡ku, draudžiamas įstatymu, bet esant mažai konkurencijai, retai aptinkamas reiÅ¡kinys. TodÄ—l, manau, nieko blogo, kad kai kuriose paslaugų rinkos srityse dalyvauja ir ne vien pelno siekianÄ?ios įmonÄ—s, juk sveikatos priežiÅ«ra, manau, nÄ—ra paslauga, kuriÄ… galÄ—tume atiduoti į ne visada lengvai reguliuojamos rinkos rankas.
Tai vis dėlto kokį modelį, Jūsų manymu, galima būtų siūlyti Utenai? Ar pasilikti prie pirminės sveikatos priežiūros, tokios, kokia buvo, ar ieškoti tinkamesnio modelio?
Kadangi Å¡iandienÄ… neturiu pakankamai informacijos apie galimus pirminÄ—s sveikatos priežiÅ«ros paslaugų teikÄ—jus, o, tiesÄ… pasakius, informacijÄ… daugiausiai gaunu iÅ¡ laikraÅ¡Ä?ių, be to, mažai kÄ… žinau apie nuostatas Utenos PSPC kolektyve, nes, ko gero, daug priklausys ir nuo jų sprendimo, todÄ—l sunku bÅ«tų pasakyti, kaip viskas tiksliai turÄ—tų vykti. Vis dÄ—lto manau, kad bent jau man, kaip paslaugos vartotojui, ir neabejoju, kad ir daugumai uteniÅ¡kių ir net patiems gydytojams, dirbantiems PSPC sistemoje, geriausia bÅ«tų, kad pirminÄ—s sveikatos priežiÅ«ros sistemoje bÅ«tų sukurta tam tikra konkurencija. Na, tarkim, pirminÄ—s sveikatos priežiÅ«rÄ… Utenoje teiktų kokios dvi ar trys privaÄ?ios įstaigos ir viena savivaldybÄ—s. Tokiu bÅ«du bÅ«tų sudaryta tam tikra pasirinkimo galimybÄ— pacientui, kuris pats galÄ—tų sprÄ™sti, prie kurios pirminÄ—s priežiÅ«ros įstaigos jam prisiraÅ¡yti ir kuriai įstaigai patikÄ—ti savo lėšų ,,krepÅ¡elį“, kurį pagal jo prisiraÅ¡ymÄ… prie pirminÄ—s sveikatos priežiÅ«ros įstaigos perves ligonių kasos. Savaime suprantama, į kuriÄ… įstaigÄ… raÅ¡ysis žmonÄ—s, pirmiausiai priklausys nuo ten dirbanÄ?ių specialistų kvalifikacijos, galbÅ«t turimos įrangos ir nuo taip vadinamos ,,pridÄ—tinÄ—s vertÄ—s“ (papildomų paslaugų krepÅ¡elio), kuriÄ… konkuruodamos įmonÄ—s teiks klientui už kuo mažesnÄ™ kainÄ… arba net veltui. Kaip jau minÄ—jau, manau, nevertÄ—tų visiÅ¡kai, bent kol susiformuos pirminÄ—s paslaugos teikimo tinklas, atsisakyti Å¡ios paslaugos teikimo ir savivaldybei priklausanÄ?ioje įstaigoje. Juk ne veltui, kaip priskirtoji (ribotai savarankiÅ¡ka) funkcija, pirminÄ— asmens sveikatos priežiÅ«ra ir yra įstatymu priskirta savivaldybei. Be to, mÅ«sų visuomenÄ—je tikrai bus žmonių, kurie privaÄ?iose įstaigose dÄ—l vienų ar kitų priežasÄ?ių bus nelabai pageidaujami, na, tarkim, nesugebÄ—s užtikrinti tų reikalavimų, kurie garantuoja sveikatos draudimÄ…, ar dar dÄ—l kokių kitų priežasÄ?ių. Bet tokiems žmonÄ—ms vis tiek kažkas privalÄ—s teikti paslaugas. Juk turbÅ«t daugumai ir vykstanÄ?ių į užsienį yra aiÅ¡kinama, kad atsitikus nelaimei su privalomuoju sveikatos draudimu jie galÄ—s kreiptis tik į valstybines sveikatos priežiÅ«ros įstaigas, nes privaÄ?ios reikalauja, kad atvykstantieji bÅ«tų apsidraudÄ™ privaÄ?ioje draudimo kompanijoje, nes valstybinÄ—s už privalomo sveikatos draudimo įkainius gali suteikti tik minimaliÄ… pirmÄ…jÄ… pagalbÄ…. TodÄ—l, manau, ir Lietuvoje tiek pirminiame lygyje, tiek antriniame galiausiai sau vietos ras ne tik privatus sveikatos priežiÅ«ros paslaugos teikÄ—jas.
Tai, kÄ… aÅ¡ iÅ¡dÄ—sÄ?iau, tÄ—ra tik mano pamÄ…stymai atsižvelgiant į bendrus ekonomikos dÄ—snius. AÅ¡, kaip žinia, neesu medicinos ekspertas ar žmogus, turintis vadybinÄ—s patirties pirminÄ—s sveikatos priežiÅ«ros srityje, taÄ?iau turiu tam tikrÄ… vadybinÄ™ patirtį verslo įmonÄ—je, nes keletÄ… metų teko dirbti ir pažinti konkurencinÄ—s rinkos subtilybes. TodÄ—l taip pat galiu pasakyti, kad konkurencinÄ—je rinkoje laimi ne tik klientas, bet ir tiesioginis paslaugos teikÄ—jas, įmonÄ—je dirbantis specialistas, kuris tik konkurencinÄ—je darbo rinkoje įgauna tikrÄ… vertÄ™. Juk ne paslaptis, paprastai specialistai dirba už atlyginimÄ… o ne už dividendus, gaunamus perskirstant pelnÄ…. TodÄ—l tik esant konkurencinei darbo rinkai iÅ¡ esmÄ—s pasikeiÄ?ia santykiai tarp darbdavio ir specialisto pastarojo naudai. KonkurencinÄ—je darbo rinkoje specialistas taip pat turi galimybÄ™ rinktis priklausomai pagal siÅ«lomÄ… atlygį už darbÄ…, suteikiamas darbo sÄ…lygas, profesinio tobulÄ—jimo ir galimos karjeros galimybes. Apie tai, manau, svarbu pagalvoti ir PSPC gydytojams.

[Spausdinti] [Grįžti]

Socialiniuose tinkluose




Leidiniai

















Nuotraukų albumas


[Daugiau]

Kontaktai

Edmundas Pupinis
Tel.: +37069842158
El.paštas.: edmundas.pupinis@lrs.lt
Edmundas Pupinis - TS LKD 2019