Edmundas Pupinis
Straipsniai Biografija Galerija Video Archyvas
Straipsniai

DÄ—l gyvenimo kokybÄ—s gerinimo kaimo vietovÄ—se

 

 VyriausybÄ—s 2008-2012 metų programoje numatytos Gyvenimo kokybÄ—s gerinimo kaimo vietovÄ—se priemonÄ—s ir siekiama tobulinti seniÅ«nijų ir seniÅ«nų atliekamų funkcijų reglamentavimÄ…. Å iuo metu labai svarbus uždavinys yra surasti tokias priemones, kurios įgalintų į valstybÄ—s valdymÄ… įtraukti kuo daugiau pilieÄ?ių ir kiek įmanoma daugiau funkcijų perduoti žemiausioms valdžios grandims. Daugelis sprendimų, kurie Å¡iuo metu priimami savivaldybių administracijose, gali bÅ«ti priimami vietos bendruomenÄ—se, nes žmonÄ—s vietos bendruomenÄ—je daug geriau žino, kuo ir kaip dera pasirÅ«pinti, kad lÄ—Å¡os bÅ«tų kuo efektyviau panaudotos. Pakankamai daug yra sriÄ?ių, kur seniÅ«nijos, dabar jau ir gyvenamųjų vietovių bendruomenÄ—s, per seniÅ«naiÄ?ius ir seniÅ«naiÄ?ių sueigas gali sprÄ™sti, kaip turÄ—tų bÅ«ti paskirstomos lÄ—Å¡os vienokioms ar kitokioms programoms įgyvendinti. Žymiai padidÄ—tų seniÅ«naiÄ?ių sueigos reikÅ¡mÄ—, jeigu dalis lėšų seniÅ«nijų projektams ir programoms įgyvendinti bÅ«tų skiriamos tiesiogiai seniÅ«nijoms, o seniÅ«naiÄ?iai bÅ«tų ne tik seniÅ«nui patariantieji asmenys, bet ir kolegialiai priimantys sprendimus dÄ—l seniÅ«nijai skirto biudžeto paskirstymo.

 

 



Tvirtindamos savivaldybių biudžetus, savivaldybių tarybos tvirtina seniÅ«nijų veiklos programas ir skiria jai įgyvendinti reikalingas lÄ—Å¡as. TaÄ?iau ne visos savivaldybÄ—s tinkamai įgyvendina minÄ—tÄ… programÄ…, lÄ—Å¡os daugelyje savivaldybių skiriamos tik seniÅ«nų atlyginimams iÅ¡mokÄ—ti ir administravimo iÅ¡laidoms padengti. TodÄ—l žymi dalis seniÅ«nijų neturi ar gauna nepakankamai lėšų ne tik kaimo bendrojo naudojimo teritorijoms ir infrastruktÅ«ros objektams prižiÅ«rÄ—ti, bet ir gyvenvieÄ?ių keliams, gatvÄ—ms ir Å¡aligatviams tvarkyti. Nepakanka lėšų seniÅ«nijos ir seniÅ«no funkcijoms atlikti rengiant ir įgyvendinant kaimo plÄ—tros bei gyventojų užimtumo programas, organizuojant visuomenei naudingus darbus. TrÅ«kstant lėšų seniÅ«nijoms, seniÅ«no funkcijos lieka tik formalios, o gyvenamosiose vietovÄ—se iÅ¡rinkto seniÅ«naiÄ?io pareigos ir seniÅ«naiÄ?ių sueiga negali tinkamai atstovauti gyvenamųjų vietovių bendruomenÄ—ms, nes seniÅ«nija neturi jokių lėšų, kurios galÄ—tų bÅ«ti panaudojamos bent minimaliai sprendžiant vietos bendruomenių problemas. Kaimai ir gyvenvietÄ—s tampa nepatrauklÅ«s gyvenimui, nyksta natÅ«ralus kaimo etnografinis paveldas, jaunimas nenori pasilikti gyventi kaime ir stengiasi migruoti į miestus ir užsienį. Manome, kad Gyvenimo kokybÄ—s gerinimo kaimo vietovÄ—se programai vykdyti turi bÅ«ti skiriamos papildomos valstybÄ—s biudžeto lÄ—Å¡os.

 SiÅ«lome Vyriausybei iÅ¡nagrinÄ—ti galimybÄ™ rengiant 2012 metų Lietuvos Respublikos valstybÄ—s biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių projektus numatyti valstybÄ—s biudžeto specialiÄ…sias tikslines dotacijas savivaldybių biudžetams, iÅ¡skiriant atskira eilute Gyvenimo kokybÄ—s gerinimo kaimo vietovÄ—se programai vykdyti. Manome, kad pradiniame Å¡ios programos įgyvendinimo etape kaimų ir gyvenvieÄ?ių tvarkymui, seniÅ«nijos ir seniÅ«nų funkcijoms atlikti tikslinga numatyti vidutiniÅ¡kai 100 tÅ«kst. litų vienai seniÅ«nijai iÅ¡ viso apie 60 mln. litų), kurios nustatyta tvarka turÄ—tų bÅ«ti perskirstomos seniÅ«nijoms atsižvelgiant į kelis pagrindinius kriterijus, tokius kaip seniÅ«nijos teritorijos plotÄ…, gyventojų skaiÄ?ių seniÅ«nijos teritorijoje, vietinių kelių ilgį ir kt. Å iÄ… programÄ… galÄ—tų sudaryti 50 proc. lėšų kaimo gyvenvieÄ?ių keliams, gatvÄ—ms ir Å¡aligatviams tvarkyti, bendrojo naudojimo teritorijoms ir infrastruktÅ«ros objektams prižiÅ«rÄ—ti ir 50 proc. lėšų dalis galÄ—tų bÅ«ti nukreipta seniÅ«nijos ir seniÅ«no funkcijoms atlikti.

 Lėšų šaltinį šiems tikslams atrasti būtų galima peržiūrėjus Kelių priežiūros ir plėtros programos (Programa) finansavimo sąmatą, iš kurios 3 procentus lėšų būtų galima nukreipti savivaldybių seniūnijoms kelių ir gatvių priežiūrai per specialiąsias tikslines dotacijas, o seniūnijų ir seniūno funkcijoms atlikti lėšas reikėtų numatyti iš bendro valstybės biudžeto, įvertinat šalies ekonomikos augimo tendencijas.

 Užtikrinus seniÅ«nijai lÄ—Å¡as gyvenimo kokybÄ—s gerinimui, iÅ¡ esmÄ—s bÅ«tų galima pagerinti kaimo gyvenvieÄ?ių iÅ¡vaizdÄ…, kurti patraukiÄ… gyvenimui aplinkÄ…. Suteikiant galimybÄ—s Å¡iomis lÄ—Å¡omis disponuoti seniÅ«nijose, iÅ¡augtų seniÅ«naiÄ?ių sueigų politinis svoris, nes seniÅ«naiÄ?iai seniÅ«nui ne tik patarinÄ—tų, bet ir kolegialiai priiminÄ—tų sprendimus dÄ—l seniÅ«nijai skirto biudžeto paskirstymo.

 Kartu atkreipiame dėmesį į būtinybę patikslinti Viešųjų pirkimų įstatymą, siekiant sudaryti savivaldybių administracijoms galimybę supaprastinti viešųjų pirkimų taisykles.

 P.S. Kaimo reikalų komiteto pirmininkas E.Pupinis kreipėsi į Vyriausybę dėl gyvenimo kokybės gerinimo kaimo vietovėse, siūlydamas išnagrinėti galimybę, rengiant 2012 metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių projektus, numatyti valstybės biudžeto specialiąsias tikslines dotacijas savivaldybių biudžetams, išskiriant jas atskira eilute Gyvenimo kokybės gerinimo kaimo vietovėse programai vykdyti.

 

Edmundas Pupinis

 

LR Seimo kaimo komiteto pirmininkas

[Spausdinti] [Grįžti]

Socialiniuose tinkluose




Leidiniai

















Nuotraukų albumas


[Daugiau]

Kontaktai

Edmundas Pupinis
Tel.: +37069842158
El.paštas.: edmundas.pupinis@lrs.lt
Edmundas Pupinis - TS LKD 2019