Straipsniai Ä® sÄ—kmÄ—s LietuvÄ… su bendruomenine savivalda Nors ir daug kartų buvo kalbÄ—ta apie siekius suaktyvinti bendruomenÄ™, taÄ?iau pastebimų rezultatų vis dar nebuvo pasiekta. Visi žodžiai taip ir liko tik žodžiais, nes taip per Lietuvos nepriklausomybÄ—s laikotarpį ir nesuradome laiko savo kalbas ir pamÄ…stymus realizuoti, įprasminti teisÄ—s aktuose. TodÄ—l ir ateityje esmingiausias mÅ«sų politinis siekis savivaldybių politikoje, manau, bus pilieÄ?ių įtraukimas į savivaldybių tarybos reikalų svarstymÄ…, sprendimų paruoÅ¡imo ir priÄ—mimo procesus.. Praraja, atsivÄ—rusi tarp pilieÄ?ių ir vietos politikų valdomos savivaldybių tarybos, yra vis dar didelÄ—. Nei savivaldybÄ—s deda pastangų kviesti į sprendimų priÄ—mimo talkÄ… bendruomenių atstovus, nei patys bendruomenių nariai per daug veržiasi dalyvauti bendruomenÄ—s ir savivaldybÄ—s valdyme, iÅ¡skyrus tuos atvejus, kai vienas ar kitas savivaldybÄ—s tarybos ar administracijos sprendimas tiesiogiai palieÄ?ia vienÄ… ar kitÄ… bendruomenÄ—s narį, jo gyvenamÄ… teritorijÄ…. Deja, neretai ir tiesiogiai suinteresuoto vieno ar kito sprendimo priÄ—mimu, o dažniausiai nepriÄ—mimu pilieÄ?io įsijungimas į sprendimų priÄ—mimo procesus bÅ«na pavÄ—luotas, t.y. pilieÄ?io noras įsijungti į sprendimų priÄ—mimo procesÄ… atsiranda tuo metu, kai atsižvelgiant į priimtus sprendimus pradedami vykdyti konkretÅ«s darbai. TodÄ—l aktyvios sistemos derinant sprendimus jų paruoÅ¡imo metu nebuvimas iÅ¡ esmÄ—s blogina santykius tarp pilieÄ?ių ir vietinÄ—s valdžios, dažnai trukdo priimtų sprendimų vykdymui po jų priÄ—mimo. Be to, savivaldybių tarybos, mažai teatspindÄ—damos tiesioginius gyventojų interesus, veikia lyg centrinÄ—s valdžios žemesnioji grandis. Savivaldybių tarybos dÄ—l Å¡ios aplinkybÄ—s neatitinka savo pavadinimo, nes jose pritrÅ«ksta savivaldumo ir ryÅ¡io su visuomene. Visų valdžios grandžių, o ypaÄ? savivaldos, prieinamumas pilieÄ?iams, skaidrumas ir atvirumas bendradarbiavimui yra svarbus savivaldybÄ—s lygmens politikos veiksnys. Bendradarbiaudami su pilieÄ?iais, bendruomenÄ—mis ir interesų grupÄ—mis, gyventojais, aiÅ¡kindamiesi labiausiai rÅ«pimus klausimus ir juos keldami į darbotvarkÄ™, sudarytume realias sÄ…lygas dalyvauti formuluojant ir įgyvendinant sprendimus. Tik realizuodami modernius politinÄ—s veiklos principus, ieÅ¡kodami bendradarbiavimo bÅ«dų ir sriÄ?ių, kuriose Å¡is dialogas bÅ«tų aktyvus, dvipusis ir neformalus, sustiprintume pilieÄ?ių pasitikÄ—jimÄ… savivalda, paskatintume jų pilietinį aktyvumÄ…. Vietos politika negali bÅ«ti vien iÅ¡ valstybinių institucijų siunÄ?iamų komandų vykdymas, bet, pasitelkiant vietos gyventojų intelektÄ…, jÄ—gas ir resursus, savų politinių uždavinių kÄ—limasis, jų sprendimas ir tinkamiausių bÅ«dų sprendimams įgyvendinti paieÅ¡ka. Tiek TÄ—vynÄ—s sÄ…jungos paskutinÄ—je rinkimų į LR SeimÄ… programoje ,,Ä® sÄ—kmÄ—s LietuvÄ…-naujoji Sutartis su Lietuvaâ€? bei jau ir 1995 metais, o ypaÄ? 1997 metais eidami į savivaldybių rinkimus, mes daug dÄ—mesio skyrÄ—me bendruomenių vystymui, propaguodami ir įgyvendindami Kaimų seniÅ«nų ar Saugios kaimynystÄ—s idÄ—jas. Manau, tos idÄ—jos negali pasenti arba tapti nepriimtinomis, todÄ—l prie Å¡ių idÄ—jų visada galima, o mÅ«sų atveju netgi privalu grįžti su nauja kokybe. Tuo labiau, kad bendruomenių steigimo idÄ—jos yra bendruomenių pripažintos, taÄ?iau jų veikla ir organizacija daugelyje vietų dar nepasiekÄ— norimos kokybÄ—s, o dažnai jų steigimas yra formalus, jų veikla apsiriboja tik gaunant finansavimÄ… vienam ar kitam projektui, o po to jų veikla apmirÅ¡ta, nes jos negauna jokio finansinio palaikymo, nÄ—ra įtraukiamos į sprendimų priÄ—mimo, problemų sprendimo procesus. Sugrįžtant prie paskutinÄ—s rinkiminÄ—s programos ,,Ä® sÄ—kmÄ—s LietuvÄ…â€?, kuri buvo paruoÅ¡ta rinkimams į LR SeimÄ…, dalyje Reali savivalda taip pat deklaravome, kad ValstybÄ—s politikos, plÄ—tojant savivaldÄ…, pagrindinis tikslas - sukurti teisinÄ™ ir finansinÄ™ bazÄ™ realiai administracinei ir bendruomeninei savivaldai, kad pagaliau bÅ«tų pereita nuo "vietvaldos" prie tikros savivaldos, ir numatÄ—me su tuo susijusius pagrindinius uždavinius: • savivaldos finansinio savarankiÅ¡kumo bazÄ—s sukÅ«rimÄ…, taip skatinant ir savivaldybių savarankiÅ¡kÄ… ekonominÄ™ ir finansinÄ™ politikÄ…; • savivaldybių valdymo pertvarkymÄ… pagal Naujosios vieÅ¡osios vadybos ir strateginio planavimo principus; • bendruomeninÄ—s savivaldos pamatų sukÅ«rimÄ…. Kalbant apie programoje numatytus TÄ—vynÄ—s sÄ…jungos politikos, plÄ—tojant savivaldÄ…, metmenis galima bÅ«tų paminÄ—ti: - konstitucinių įstatymų įtvirtinamÄ…, savivaldai numatant fiksuotÄ… valstybÄ—s biudžeto dalį, 40% Nacionalinio biudžeto; - savivaldos teritorijoje esanÄ?ios valstybinÄ—s žemÄ—s disponavimo teisÄ™ perduodant valdyti savivaldai; - nekilnojamojo turto mokesÄ?io, kaip savivaldos finansinio savarankiÅ¡kumo pagrindo įvedamÄ…; - apskriÄ?ių kaip "centro prievaizdų" funkcijų pakeitimÄ… į "regiono vystymo" centrų funkcijas ir kt. Bendruomenių vystymo politikos klausimu buvo siÅ«loma skatinti bendruomenių veiklÄ…, sudarant tam tinkamas teisines ir finansines sÄ…lygas, taip pat suteikiant bendruomenÄ—ms daugiau atsakomybÄ—s. PagrindinÄ—s bendruomenių klausimu deklaruotos nuostatos: • bendruomeniÅ¡kumo, kaip svarbiausio faktoriaus, lemianÄ?io visuomenÄ—s pilietiÅ¡kumÄ…, skatinimas; • bendruomenių veiklos finansavimo sutvarkymas; • bendruomenių atsakomybÄ—s už socialinÄ™ rÅ«pybÄ…, nusikalstamumo prevencijÄ…, skurdo įveikimÄ… skatinimas. TÄ—vynÄ—s sÄ…jungos politikos, vystant bendruomeniÅ¡kumÄ…, numatyti metmenys: - priimamas Bendruomenių įstatymas, nustatantis bendruomenių steigimo tvarkÄ… ir jų teises bei pareigas; - pagal įstatymÄ… įsisteigusioms teritorinÄ—ms bendruomenÄ—ms privalomai pervedami 2% toje bendruomenÄ—je gyvenanÄ?ių fizinių asmenų pajamų mokesÄ?io (iÅ¡skyrus tų asmenų, kurie pareiÅ¡kia kitokiÄ… valiÄ…, mokesÄ?ius); - valstybÄ— įsteigia biudžetinį "Bendruomenių vystymo" fondÄ…, iÅ¡ kurio konkurso tvarka finansuojamos geriausios bendruomenių vystymo iniciatyvos (pradÄ—ta įgyvendinti); - steigiamos valstybÄ—s finansuojamos "Bendruomenių lyderių" studijos Lietuvos aukÅ¡tosiose mokyklose; - 30% valstybÄ—s skiriamų paÅ¡alpų ar lėšų globai skiriama per vietinÄ™ ar parapijos bendruomenÄ™; - visos lÄ—Å¡os, kurios skiriamos paremti asocialioms Å¡eimoms, skiriamos tik per bendruomenÄ™; - socialinÄ—s ekonomikos iniciatyvas įgyvendinantiems vietinÄ—s bendruomenÄ—s kooperatyvams ar kitam analogiÅ¡kam verslui taikomos specialios mokesÄ?ių lengvatos; - "Saugios kaimynystÄ—s" ir "Stabdyk nusikalstamumÄ…" iniciatyvų skatinimas bendruomenÄ—se; - Å eimos ir Darbo Ministerijoje įsteigiamas specialus Bendruomenių Departamentas, kuris rÅ«pinasi bendruomeniÅ¡kumo plÄ—tra Lietuvoje; - valstybÄ—s lÄ—Å¡omis sukuriama "Lango į Ateitį" speciali internetinÄ— bendruomenių iniciatyvų ir vystymo mokymo programa (iÅ¡ esmÄ—s įvykdyta); Bet kokiu atveju mes kviesime puoselÄ—ti savo bendruomenes, visų pirma smulkias, skirtas sprÄ™sti paÄ?ias kasdieniÅ¡kiausias problemas. TodÄ—l, manau, ir siÅ«lydami programÄ… rinkimams į savivaldybių tarybas, ir savo parlamentinÄ—je veikloje dÄ—sime visas pastangas įstatymiÅ¡kai ir administraciÅ¡kai plÄ—sti žemesniųjų savivaldos grandžių teises ir atsakomybÄ—s sritis, nuosekliai remsime subsidiarumo principus. Kas gali bÅ«ti vykdoma žemesnÄ—je valdžios ar savivaldos grandyje, tas ten ir turi bÅ«ti daroma. [Spausdinti] [Grįžti] |
|
Socialiniuose tinkluose Leidiniai Nuotraukų albumas [Daugiau] Kontaktai Edmundas Pupinis Tel.: +37069842158 El.paštas.: edmundas.pupinis@lrs.lt |
Edmundas Pupinis - TS LKD 2019 |